voeljethuis@huisje300.nl |  06-51482536

10 tips voor ouders

24 mei 2018

Speciaal voor jou. Gratis en voor niets :-) 10 tips om ervoor te zorgen dat jouw hoog sensitieve kind in zijn kracht kan blijven:

1. Zorg dat je kind op tijd rust.
Wellicht een open deur. Maar oh zo belangrijk! Doordat sensitieve kinderen alles gedetailleerder waarnemen en intenser beleven, hebben ze meer rust nodig dan een ander kind. Rust hoeft niet altijd te betekenen dat ze moeten slapen. Rustig een muziekje luisteren met een koptelefoon op of een boekje lezen op bed, kan al wonderen verrichten. Belangrijk is dat ze de tijd krijgen om alle indrukken en prikkels te verwerken en een plek te geven.

2. Zorg dat je altijd iets te eten bij je hebt.
Veel hoog sensitieve kinderen worden erg humeurig als ze niet op tijd te eten krijgen. Ga je op pad, neem dan altijd iets (gezonds) te eten mee.

3. Praat met je kind en neem zijn of haar gedachten en ervaringen serieus.
Door te praten met je kind over wat hem of haar bezig houdt, leert het te verwoorden wat er speelt. Neem de gedachten en gevoelens serieus en probeer samen oplossingen te bedenken voor eventuele problemen. Vul niet in voor je kind, maar probeer door open vragen te stellen te achterhalen wat er nu echt speelt. Door dit samen te doen, leert jouw kind op een gegeven moment zelfstandig oplossingen te bedenken.

4. Geef grenzen aan en wees hier duidelijk en consequent in.
Hoog sensitieve kinderen willen graag weten waar ze aan toe zijn. Door duidelijke grenzen te stellen en deze consequent toe te passen, weten ze wat er van hen verwacht wordt. Ben je niet consequent en mag je kind bijvoorbeeld de ene keer wel iets en de andere keer niet, dan leidt dit tot verwarring en stress. Met waarschijnlijk als gevolg een woede-uitbarsting of hevige huilbui.

5. Heeft je kind moeite om zich te concentreren op school? Vraag of hij/zij mag tekenen of kleuren tijdens de uitleg.
Veel hoog sensitieve kinderen vinden het lastig om hun aandacht bij de les te houden. Dit kan twee oorzaken hebben. De ene oorzaak kan liggen in onderprikkeling; de hersenen krijgen te weinig prikkels binnen om de aandacht erbij te houden. Door hen te laten tekenen of kleuren tijdens het luisteren, wordt er een prikkel toegevoegd. Reken maar dat de concentratie verbetert! Een stressbal of Tangle kan ook wonderen doen.

6. Ga op zoek naar de kwaliteiten van jouw kind en benut deze.
Kijk niet altijd naar de 'beperkingen' van je kind, maar probeer te ontdekken wat de kwaliteiten zijn en probeer deze in te zetten. Door gebruik te maken van de kwaliteiten van je kind, krijgt het succeservaringen en kan het zelfvertrouwen opbouwen.

7. Zet je kind niet voor het blok, maar geef het de tijd om aan een situatie te wennen.
Doordat hoog sensitieve kinderen informatie en situaties diepgaander verwerken, hebben ze meer tijd nodig om de situatie te overzien en te wennen aan bijvoorbeeld een nieuwe omgeving. Help hen door te benoemen wat je ziet en hen de ruimte te geven om het op hun eigen manier te ontdekken. Als je ze voor het blok zet, levert dit onnodige stress op.

8. Ga situaties die stress opleveren of voor overprikkeling zorgen niet altijd uit de weg, maar probeer je kind handvaten te geven hoe het met de situatie om kan gaan.
In onze huidige maatschappij gaat alles snel en zijn overal indrukken en prikkels te verwerken. Het is de realiteit van vandaag. Door je kind altijd uit lastige of drukke omgevingen weg te houden, zal het niet leren hoe het met alle prikkels om kan gaan. Probeer samen op zoek te gaan wat jouw kind nodig heeft om wel met alle prikkels van de huidige maatschappij te dealen.

9. Spreek voor het slapen gaan de dag door en sluit het af met een fijne been- of voetmassage. Door de aanraking kan jou kind 'uit het hoofd' komen en in zijn of haar lijf zakken.
Veel hoog sensitieve kinderen kunnen moeilijk in slaap komen omdat ze de hele dag nog aan het verwerken zijn in hun hoofd. Het hoofd dat de hele dag al overuren maakt omdat alles gedetailleerd wordt waargenomen en geanalyseerd, moet in de ruststand komen. Je kunt je kind hierbij helpen door het lichaam aan te raken. Daardoor gaat de aandacht naar het lichaam en valt het hoofd stil. Even douchen voor het slapen gaan, kan ook wonderen doen. Laat je kind visualiseren dat het alle indrukken van de dag van zich afspoelt. Dat helpt om rustig in slaap te vallen.

10. Geef zelf het goede voorbeeld.
Dit is misschien nog wel de lastigste van alle tips. Want hoe vaak lopen wij onszelf niet voorbij? Zorg dus dat je zelf op tijd rust neemt. Ga ook eens zitten op de bank. Haal een paar keer diep adem en praat over datgene wat je dwars zit. Geef het goede voorbeeld en je kind volgt vanzelf :-)

.


Meer informatie?

Wil je naar aanleiding van mijn Blog meer informatie? Heb je een vraag of wil je een reactie geven? Leuk! Ik hoor graag van.

Je mag me mailen op voeljethuis@huisje300.nl, bellen op 06-51482536 of laat een reactie achter op mijn Facebookpagina.