voeljethuis@huisje300.nl |  06-51482536


Waar ben je met je aandacht?

Ik realiseerde me vanmorgen dat mijn aandacht weer alle kanten op schiet. Hierdoor komt er weinig uit mijn handen, maak ik dingen maar half af en ben ik weer super alert op alles wat er om mij heen gebeurt. Niet handig. En een enorme energieslurper. Het is weer tijd om mijn aandacht te richten. Maar hoe doe je dat eigenlijk?

Denken aan
In het woordje aandacht, zitten de woorden denken aan. Dus waar je aan denkt, daar is je aandacht. En laat dat nu net het grootste probleem zijn: We denken aan veel te veel dingen tegelijkertijd, hebben moeite om keuzes te maken en zijn meestal niet in het hier en nu met onze gedachten.

Jager of prooi?
Ik vergelijk het altijd met de blik van een jager en een prooi. De jager is gefocust en richt zijn aandacht volledig op het vangen van zijn prooi. Hij hoort en ziet alleen wat van belang is om zijn taak te volbrengen. Een prooi daarentegen is alert. Hij is met zijn aandacht overal. De hele omgeving moet tenslotte gescand worden of het wel veilig is. Alle zintuigen staan op scherp.

Wat ben jij? De jager of de prooi?
Door deze symbolieken te gebruiken in het dagelijks leven, kun je jezelf bewust maken van welke rol jij pakt. Als prooi sta je open voor alles en iedereen. Hoor je elk geluidje, zie je elke beweging, voel je elke verandering in de lucht. Dat kost energie. Als jager ben je gefocust op je werk. Hoor en zie je alleen wat je nodig hebt. Je aandacht is gericht op datgene wat je aan het doen bent. Dit levert energie op en geeft voldoening.

Kinderen
Ook voor kinderen kan deze metafoor helpen om ze bewust te maken waar ze met hun aandacht zijn. Ze kunnen op deze manier leren hun aandacht beter te richten. Ofwel ze kunnen zich beter leren concentreren.

Voorbeeldfunctie
En jij kunt ze helpen door dit principe uit te leggen. Door ze constant vriendelijk en liefdevol te wijzen op de taak waar ze mee bezig zijn. En uiteraard het goede voorbeeld te geven. Dus geen telefoon in de buurt als je een spelletje met ze aan het doen bent. Je gedachten niet af laten dwalen als ze een verhaal vertellen. Door actief vragen te stellen en zelf bij de les te blijven. En door in het hier en nu aanwezig te zijn. Niet alleen fysiek, maar ook met je gedachten.

Aandacht kun je trainen
Ja echt! Je kunt leren je aandacht beter te richten. Dus ook alle kinderen die moeite hebben om zich te concentreren op school. Dat vraagt veel geduld van jou als ouder (of leerkracht), een goede voorbeeldfunctie en je raad het al: jouw aandacht.

Van onbewust naar bewust
De allereerste stap in het leren richten van je aandacht, is dat je je bewust moet worden van het feit dat je aandacht elke keer verspringt. Dit kun je doen door bijvoorbeeld elke keer een streepje op een papiertje te zetten als je merkt dat je afgeleid wordt. Of je gooit een paperclip in een potje, zodat je letterlijk ziet hoe vaak jouw aandacht verspringt.

Van onbekwaam naar bekwaam
Als je je bewust bent geworden dat je aandacht verspringt, kun je jezelf gaan corrigeren. Je kunt jezelf liefdevol terecht wijzen en tegen jezelf zeggen: Nee, Linda je bent met je aandacht bij … (vul maar in). Door dit keer op keer te doen, zul je zien dat je je aandacht beter vast kunt houden. En langer ongestoord aan iets kunt werken.

Als aandacht niet vanzelf gaat
Je aandacht kunnen richten is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Zeker als je veel energie hebt en moeilijk stil kunt zitten, kan het een hele opgave zijn om geconcentreerd en met je volle aandacht aan een taak te werken. Of als je snelwerkende hersens hebt, zoals veel sensitieve, begaafde en beelddenkende kinderen. Zij zitten met hun aandacht letterlijk in hun hoofd, waardoor hun aandacht niet bij hun werk kan zijn.

Zintuiglijke prikkel toevoegen
Dé oplossing om je aandacht beter te kunnen richten, is het toevoegen van een zintuiglijke prikkel én afwisseling tussen geconcentreerd werken en bewegen. Zet een muziekje aan (met of zonder koptelefoon), doe een wiebelkussen onder je billen of onder je voeten. Zit op een skippybal of leg een stressbal naast je neer waar je af en toe in knijpt. Of werk elke keer een kwartiertje en loop dan een rondje of spring een paar keer op en neer. Sommige mensen (en dus ook kinderen) hebben nu eenmaal meer nodig om hun aandacht te kunnen richten.

De poes als voorbeeld
Eigenlijk is onze poes Saartje het beste voorbeeld voor mijzelf en onze kinderen. Niet alleen in het richten van de aandacht, maar ook in het loslaten en ontspannen. Als zij jaagt, heeft zij haar aandacht enkel en alleen bij de vogel die ze wil vangen. Als er een hond, auto of scooter voor bij komt is ze in opperste alertheid en sluipt ze als een prooi weg. En als zij dat allemaal loslaat en veilig in haar holletje ligt, zie je totale ontspanning en overgave. Een beter voorbeeld kun je niet in huis hebben 😊.

En nu aan jou de vraag: Ben jij er altijd bij met je aandacht?